Inlaat reinigen

Heeft u met uw auto last van één of meer van onderstaande symptomen:

  • Inhouden (vermogensverlies)
  • Hoger brandstofgebruik
  • Stotteren
  • Motormanagement lampje die brandt
  • Onregelmatige motorloop
  • Slechte gas respons

Dan kan dit heel goed door vervuiling komen. Moderne benzinemotoren kenmerken zich aan inwendig buitensporige koolstofzetting van het inlaattraject. Dit wordt veroorzaakt doordat nieuwe benzinemotoren zoals de TFSI, TSI en FSI van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda, de THP-motoren van Peugeot, de TCE-motoren van Renault, BMW/Mini en Mercedes gebruik maken van een zogeheten ‘directe inspuiting’. Ook kan een dieselauto last hebben van vervuilde motor.

Waardoor ontstaat deze vervuiling:
Carterontluchting
De carterontluchting zorgt voor het neerslaan van oliedampen op de inlaatkleppen, in combinatie met de hoge temperaturen bouwt er zich een harde koolafzetting op in het inlaattraject. Bij een indirect ingespoten benzinemotor (ook wel Port injectie of multipoint injectie genoemd) doet deze vervuiling zich nagenoeg niet voor omdat de brandstof achter de klep wordt ingespoten. Het mengsel van brandstof wat langs de kleppen komt zorgt voor een constante reiniging van de inlaatkleppen.
Er zijn chemische lapmiddelen die als toevoeging dienen aan de brandstof, dit biedt niet het gewenste resultaat bij nieuwe (direct ingespoten) benzinemotoren, aangezien deze vloeistoffen niet in de inlaat komen en dus de inlaatkleppen niet reinigen.
‘Het nieuwe rijden’
Naast alle nieuwe milieutechnieken die worden toegepast in moderne benzinemotoren bent u als bestuurder ook medeverantwoordelijk voor de vervuiling in het inlaattraject. Doordat er bestuurders vaak met lage belasting dus een laag toerental rijden is de motor niet in staat vervuiling tegen te gaan, waardoor de inlaat verder vervuild raakt.

Carterventilatie
De carterventilatie speelt een grote rol bij het vervuilen van het inlaattraject. Dit wordt veroorzaakt doordat de carterdampen als milieueis verplicht weer mee verbrandt moeten worden en niet gewoon in de open lucht geventileerd mogen worden. Hierdoor vormt er zich aanslag op de kleppen als gevolg van carterdampen die op de hete kleppen neerslaan.

EGR-klep
Naast de vervuiling die de carterventilatie veroorzaakt wordt de koolafzetting ook mede veroorzaakt door de EGR-klep. Doordat er constant gebruikte uitlaatgassen terug worden gevoerd richting verbrandingskamer om zodoende tot een lagere uitlaatgas emissie te komen, vervuilt het inlaattraject. Deze methode is als milieuonderdeel geïntroduceerd maar zorgt voor roet/koolaanslag in o.a. het inlaattraject van uw motor.

Feenstra Autotechniek heeft de oplossing!
We bekijken eerst of er storingscodes in uw auto zijn opgeslagen, deze codes slaan wij op en wissen we vervolgens. Hierna bekijken wij tijdens een uitgebreide proefrit diverse meetwaarden zoals pingelen, misfires, turbodruk en inspuiting. Ook beoordelen wij de loop van de motor zodat wij een goed beeld krijgen van de vervuiling van het inlaattraject.
Vervolgens lezen we de auto weer uit op storingscodes en indien aanwezig slaan wij deze op. Daarna worden de nodige onderdelen gedemonteerd om direct zicht te krijgen op de kleppen. Hierbij moet u denken aan het inlaattraject en inlaat spruitstuk inclusief de omliggende onderdelen die gedemonteerd moeten worden om goed toegang en zicht te krijgen op de kleppen. Uiteraard wordt dit met zorg gedaan en worden openingen en leidingen afgedekt zodat er geen walnoot granulaat of koolafzetting in terecht kan komen.
De kleppen die gereinigd moeten worden brengen we in de gesloten positie door handmatig de krukas te verdraaien. Zodra de kleppen gesloten zijn kunnen ze gestraald worden. We stralen de kleppen met een speciale tool tezamen met walnoot granulaat. Hierbij wordt het granulaat tezamen met perslucht tegen te kleppen aan ‘gestraald’. Hierdoor laat de vervuiling los zonder de kleppen te beschadigen. De losgelaten koolafzetting en het granulaat worden gelijk afgezogen. Hierdoor ontstaat een 100% schone klep.
Als alle kleppen schoon zijn kunnen de gedemonteerde onderdelen worden schoongemaakt en kunnen ze vervolgens weer gemonteerd worden. Waar nodig worden nieuwe pakkingen geplaatst. Na het warmdraaien van de motor wordt er bij een draaiende motor een vloeistof door het inlaattraject gespoten om ervoor te zorgen dat ook de klepzetels gereinigd worden. Klepzetels zorgen namelijk voor een goede afdichting tussen de klep en de cilinderkop. Als de zetels niet goed schoon zijn kan er compressie verlies optreden. Ook kunnen de kleppen verbranden waarna een cilinderkop revisie noodzakelijk is.

Het reinigingsproces is klaar! Vervolgens maken wij nog een uitgebreide proefrit met de data van o.a. pingelen, misfires, turbo druk en inspuiting. Hierdoor krijgen we een goed beeld van het effect van de reiniging. Na de proefrit wordt de auto nogmaals uitgelezen op eventueel aanwezige foutcodes.
Naderhand bespreken we aan de hand van foto’s van voor en na de reiniging het resultaat met u. Zodat u het resultaat met eigen ogen kunt zien.